Sint Petersburg
In Hamina is Pieter met de bus naar Helsinki vertrokken. Hij heeft een mooie week gehad, eigenlijk onze eerste warme week. Op
zaterdag hebben we met de hele groep droog geoefend voor het admiraalzeilen. Voor ons en voor ons publiek een mooie happening.
in kiellinie lopen
30 Juni half vier verlieten we Hamina . In groepjes van vijf
boten varen we naar St. P. omdat de douane en immigratiedienst dáár meer boten
niet aankan.
Op het kleine eiland Santio dicht bij de grens klaren we uit
en dan kan de Russische gastenvlag in top. Het eerste stuk valt nog heerlijk te
zeilen, maar na een paar uur valt de wind weg en moet de motor aan. Onze route voert naar de noordoostelijke punt
van de Finse golf en vandaar pas in zuidelijke richting, tussen het vasteland
en enkele langgestrekte eilanden door. Heel beschut. In de nacht worden we daar
minutieus gevolgd door Primorsk Traffic Centre en er komen dan ook regelmatig
opdrachten om koerswijzigingen door te voeren. De man raakt naarmate hij meer boten te
verwerken krijgt steeds geïrriteerder. Veel hilariteit bij ons aan boord om al
zijn reacties richting andere schepen. Vanaf nu is big brother watching us. Na
het inklaren in Kronstadt (veel papieren, stempels , duur 2,5 uur) varen we in
een enorme plensbui Sint Petersburg binnen. Slecht zicht, dus geen skyline te
zien. Na ruim 24 uur meren we bij de jachtclub daar af. Jachtclub is een te
duur woord. Het gebouw is sterk verloederd en de steigers waren bij aankomst
erg onveilig. Dat is op ons verzoek wat verbeterd. De volgende dag pavoiseren we de schepen.
De eerste dag besteden we aan “hoe en waar”. Hoe werkt de
metro, waar is de supermarkt en hoe krijg ik internet (wat een basisbehoefte
(-: )). We kochten een internetmodem met
prepaid internet voor een week (bleek later een maand) in een winkel zonder
Engels sprekend personeel. Er zat alleen een Russische handleiding bij en hoe
krijg je dat dan geïnstalleerd? Op alle Russische vragen hebben we maar op “enter" gedrukt, en zowaar: het werkt! Nu zijn we niet meer van wifi in het clubhuis
afhankelijk. In de supermarkten is eigenlijk alles wel te koop. Veel bekende merken
te zien. In een supermarkt in een luxe wijk hier niet ver vandaan wordt de
groente zelfs besproeid gekoeld. Hoe decadent wil je het hebben. De Russinnen
die wij om informatie vroegen, waren over het algemeen erg vriendelijk en
hulpvaardig.
Er rijden hier veel dure auto’s, in elk geval veel SUV’s. En
er wordt erg hard gereden, liefst snel wegspuiten bij het stoplicht. De eerste
dagen zijn we per metro naar het centrum gereisd, maar onze voeten vonden dat
op de duur toch niet zo prettig; het is nl een half uur lopen naar de metro en
het is warm, erg warm. De metro is schoon en goed geregeld. Metro’s rijden om
de paar minuten. Fietsen is goed te doen.
Op de drukke straten rijden we op de stoepen. Wel moeten we altijd ook naar de
grond kijken, want in de wegen en stoepen zitten regelmatig gaten of ontbreken
klinkers. De bus bleek een onveilig vervoermiddel, enkele deelnemers zijn daar beroofd of dat is geprobeerd.
het admiraliteits- metro station
En dan de stad zelf. Die komt westers over. Maar wat een
kunst is er te zien. Heel veel
monumentale gebouwen , veel prachtige kerken en paleizen (van veelal Italiaanse
architecten), brede straten. Wat een
rijkdom was en is hier. Een greep
hieruit:
met dit soort panden staat de stad vol
Wij hebben natuurlijk ook de Hermitage bezocht. Als groep “Vrienden van de Hermitage”werden
we ontvangen in het Hermitagetheater door een van de directeuren. Het gebouw is
zo groot en zo rijk versierd dat je de tentoongestelde kunst zelf bijna
voorbijloopt. Maar wat een collectie is daar. Helaas was het erg druk toen wij
er waren.
de Hermitage op de achtergrond
Er zijn hier veel parken. Vlakbij is zelfs een heel parkeiland met speeltuinen, kinderboerderij en veel grote vijvers. Van de parken
wordt veel gebruik van gemaakt. Overigens barst het in de stad van de zeer
jonge bruiden. We vermoeden dat huwelijken vooral in de zomer gesloten worden.
Ook een bezoek aan een balletvoorstelling kon natuurlijk
niet uitblijven. We zagen het Zwanenmeer, uitgevoerd in het oudste theater van
St. P. , het Alexandrinskytheater.
Wij hebben verder een ontvangst gehad op het luchtafweer- en
commandofregat “de Evertse”, die ook bij de kroning van Willem Alexander de
saluutschoten vanaf het IJ mocht geven. We kregen daar een uitgebreide
rondleiding met borrel en buffet. Dat
eindigde zelfs in een danspartij. Want ook een muziekgroep uit Vriezeveen die ook
in St. P. aanwezig was, was uitgenodigd. Al met al een mooie happening.
Het admiraalzeilen is niet doorgegaan. Heel jammer. De
autoriteiten bleven bij hun tarief voor de vereiste brugopeningen van 10.000
euro voor de hele groep. Ook een alternatief plan om de Evertse bij het
wegvaren een officiële scheepsgroet te brengen strandde op de autoriteiten. Wij
moeten in de jachthaven blijven. We
proeven bij het regelwerk van deze activiteiten de bureaucatie en de angst om
fouten te maken. Regelmatig zeggen we
tegen elkaar dat het toch wel erg prettig is om in een vrij land te wonen waar beslissen
naar willekeur niet is toegestaan.