Met weinig wind naar Gotland en Öland
Nog te renoveren…
Woensdag de 24e kunnen we dan eindelijk d e trossen
losgooien. In verband met ons lange
verblijf in Tallinn besluiten we niet
meer tijd in Estland door te brengen door binnendoor via de golf van Riga te
varen , maar rechtstreeks een lange tocht naar Gotland te maken. Gotland is een
groot Zweeds eiland, dat midden in de Baltische zee ligt, iets dichter bij
Zweden dan bij Letland.
Tallinn ligt recht boven buiten de kaart
Tot een uur of vijf ’s middags hebben we heerlijke zeilwind
en boeken we grote vooruitgang, maar dan is, zoals gebruikelijk, de wind op en
moet de motor weer aan. Ook de spinnaker
brengt geen voortgang meer. De zon gaat ’s
avonds als een rode bal onder.
Zo tjoeken we de inmiddels bewolkte nacht door, die alweer aanzienlijk donkerder
en langer is. De “witte nachten”zijn voorbij.
Onderweg is het wachtjes draaien, eten, drinken, navigeren en veel lezen.
eitje bakken...
Donderdag varen we over een inmiddels volledig blakke zee.
37 Uur na vertrek en 200 mijl verder meren we af in het
idyllische haventje van de jachtclub van Farösund.
De volgende dag is het prachtig weer . We gaan de kop van
Gotland verkennen. Noodgedwongen fietsen we stukken over een provinciale
tweebaansweg, waar 90 km/uur mag worden gereden. Geen feest. We lunchen in het
leuke haventje aan de oostkust Valleviken. Het eiland geeft ons een “Vlieland-gevoel”.,
alleen is Gotland vele malen groter. Het is een ontspanmnen luierdagje.
Valleviken
Zaterdag vertrekken we naar Visby, de hoofdstad van Gotland
en een oude Hanzestad. Het is mooi weer en er staat lichte tegenwind. We
kruisen bij het leven, maar de wind blijft om het eiland mee tegen draaien. Uiteindelijk moet ook nu weer
de motor aan.
de klifachtige westkust van Gotland
In de volle
stadshaven nodigt een aardige Zweed ons
uit om aan zijn boot af te meren, zodat we de volgende morgen een eigen plek
kunnen innemen. We blijven ook hier een dag om de stad te bekijken. De stadswallen met torens en poorten zijn nog grotendeels
intact. Het is een charmant stadje. In tegenstelling tot Tallinn zien we hier
veel lage huizen, een aantal met
trapgeveltjes. Specifiek zijn de vele kerkruïnes die midden tussen de bebouwing
staan. Want Gotland is in het verleden het strijdtoneel geweest van Zweden, Russen
en Denen. Als we ’s avonds nog een stadswandeling maken zijn de vele
toeristen weg en valt op dat de stad nog echt bewoond wordt. De
souvenirwinkeltjes zijn op een paar plaatsen geconcentreerd. Inmiddels is
mede-Petersburgganger Tadorna naast ons
afgemeerd. Ook de Boreas blijkt hier te liggen.
onze eerste blik op Visby
Maandag de 29e vertrekken we naar het dicht bij
de kust gelegen eiland Öland. Als we de
havenpieren uitvaren komt net het fraaie jacht van de koningin van Denemarken, de
Danneborg, binnenvaren. Matrozen op de valreep in het gelid en op het bovendek
zien we een paar personen in burger. Prins-gemaal Henrik (rode trui) en de kroonprins? We zwaaien, alleen de eerste officier zwaait terug.....
Onze tocht naar het op het noordelijke puntje van Öland
gelegen Byxelkrok (een tongbreker) konden we deels zeilen, maar zoals deze reis
gebruikelijk, viel de wind na een tijd weer weg.
Houten winkeltjes in Byxelkrok
Byxelkrok is niet zodanig dat je er bij slecht weer graag
een dag blijft liggen. Met een NW wind 6-8, heel veel regen, slecht zicht en
een af en toe vastlopende kaartplotter zijn we naar het 50 mijl verderop op het
vasteland gelegen Kalmar gezeild. De laatste tien mijl verdwenen regen en harde
wind en zeilden we in het zonnetje met een NW 4 de stad aan. In de beschut gelegen
haven was zelfs helemaal niets van wind te merken geweest, zo vertelden de
bemanningen van de Stormvogel en de Sarabande ons. Hier blijven we twee dagen liggen, wat klusjes aan boord doen, boodschappen en nog wat sightseeen. Vandaag is het dan gelukt om ons Zweedse sim-kaartje voor twee weken te verlengen. Dus kan de blog er nu uit!