In
St. Martin is inmiddels op het voormalige paradeplein van de vesting
een groot Jeu de Boules,pardon Petanque toernooi begonnen. De ballen rollen soms met
harde knallen tegen de planken.
Ook
St. Martin heeft van die leuke straatjes, waar je bijna niemand
tegen komt.
Eerste
Pinksterdag zeilen we naar La Rochelle. We dobberen in het zonnetje
de baai in. Voor veel open bootjes is het wedstrijddag. Maar we
verbazen ons over de weinige kajuitzeiljachten die er varen. In
Nederland loopt de hele Gouwzee leeg naar Hoorn vv en ook de lijn
Enkhuizen-Stavoren is gevuld met bootjes. Maar hier… een enkeling.
We meren af in de enorme buitenmarina, omdat we geen zin hebben in de
drukte van de binnenhaven. Dit is nog maar een deel van de marina:
Dit
keer varen we de stad binnen met de 'bus de mer', een elektrisch veer tussen de marina en de stad.
Het blijft hoe dan ook weer bijzonder om langs en tussen de torens
door de oude haven in te varen.
Midden
in de voormalige vissershaven liggen talloze nieuwe 50 voet en grotere
catamarans, maar ook een racer, waarmee aan de volgende Vendée
Globe wedstrijd wordt deelgenomen, de Maitrecoq. Wat een
ingewikkeld geheel met die foils en extra bomen.
Straten lang lopen we onder arcades door.
We
zijn blij met de arcades en de zeebus, want er volgen nogal wat dagen met
veel regen.
De
wind is nog steeds fors en uit de verkeerde richting. Bovendien is er
nog een forse deining en is het koud. Geen oversteekweer voor ons. We
blijven nog wel even hier in de buurt.
Dat
benutten we door op een droge dag met forse ZW wind zuidwaarts langs
de kust te fietsen, een deel van de goed bewegwijzerde fietsroute van
Skandinavie naar Portugal. Prachtige route door leuke plaatsjes,
langs zoutvelden en..natuurlijk ook en vooral langs de kust. Keerpunt
in het mooie badplaatsje Chatelaillon plage.
Oude vissershutten |
Zeilen
is ook werken. Waar zijn we al niet mee bezig, voordat we de zee
opgaan?
Er
is vaak wel iets dat het niet doet. Zoals de accu’s die het
begeven hadden (maar voordat je daar achter bent lees je heel
internet af, want het kan ook de oplader zijn waarvan de beveiliging
kapot is. De
navtex spuit ook nog geen berichten uit. Frits heeft de hele
bedrading nagelopen en ingesprayd. Bedrading, dan zien we dit bijv.
Dit
is nog maar de helft van de spaghetti aan draden aan boord. Er kan altijd
iets lostrillen of corroderen.
De
watertank lekte laatst, bleek dat het inspectieluikje niet goed meer was afgedicht. Is nu stevig dichtgekit. En vervolgens leegt de vuilwatertank ook
niet zo goed meer, een bekend probleem. En voor de komende oversteek
naar Spanje: alle weerberichten analyseren,
routering
maken met qtVlm software (voor de efficiëntste oversteek, maar hoe werkt die software
ook al weer?) boot nalopen of alles nog OK is, eten inkopen en deels
bereiden, veiligheidsmiddelen doornemen pfff...
Alles
is nu klaar. Morgen….lijken we te kunnen vertrekken met als
bestemming: Spaanse kust, waarschijnlijk Bilbao.