Een
zeiler staat regelmatig voor het dilemma dat hij eigenlijk wil varen, maar
dat vanwege het weer of andere omstandigheden dat ook niet helemaal
OK is. Dat hebben wij in CB (Capbreton). We willen weg uit die
deprimerende omgeving, maar dat kan morgen door het hoog water alleen
vóór vijf uur ‘s ochtends (twee uur na HW)! Tja, dat is wel heel
erg vroeg. Maar voor pleit ook dat er langs de kust geen
schietoefeningen zijn die je dwingen om tientallen mijlen uit de kust
te varen en dat een gunstige wind voorspeld is. Dus gaan we. In het
donker en, zoals geadviseerd wordt, met grootzeil op varen we motorend door het toegangskanaal. Het is
pikkedonker en je ziet de wallekant nauwelijks. Om het voor ons nog
spannender te maken liggen er in dat kanaal allerlei ondieptes
waardoor je van links naar rechts moet crossen, ongemarkeerd, maar op
basis van een kaartje in een folder. We varen vlak langs de noordpier
om maar niet bij vallend water vast te lopen. Net buiten de ingang
belanden we in grote golven, maar dat duurt niet lang, want zodra we
in de 'kloof' varen, wordt het weer rustig. Poeh dat was even spannend,
zo in het donker.
We
zeilen langs de kust van Les Landes. Net de kust van Noord Holland. Een
lange duinenrij met strand. We zien nog wel wat defensiematerieel
opgesteld staan, waarschijnlijk voor de schietoefeningen, ook met raketten.
De
ingang van het bassin van Arcanchon is weer zo’n uitdaging. Daar
moet je ongeveer 1,5 voor HW zijn. Het is een ingang tussen
zandbanken door. En die verplaatsen zich ook regelmatig. Op de foto
loopt de ingang tussen de twee eilanden door van links naar rechts.
De invaart loopt tussen de twee zandbanken door. |
We
melden ons bij de semafoor van defensie voor het laatste nieuws. Zij
zitten in een toren op de punt van Cap Ferret bij de ingang.
Een
Fransman had ons in Spanje al de recente coördinaten van de boeien
doorgegeven en die klopten nog. Het is overigens goed bebakend. Om
aan te geven hoe snel zaken veranderen (of de kaartfabrikant laks is
met aanpassingen) een foto van onze plotter met navionics kaart. De
zwarte lijn die dwars over de bank gaat, is de actuele geul. De geul
volgens de kaart (die een maand geleden geupdate is) loopt via de op
de kaart staande betonning. Dat is nu inmiddels zandbank geworden.
Het
bassin van Arcanchon is een soort meer met open verbinding naar zee,
waarlangs allemaal kleine plaatsjes liggen met Arcanchon als centrum.
We
meren daar af in de grote jachthaven, maar voor zeilende gasten
hebben ze niet zoveel plaats. Het is vooral een motorbotenhaven.
Wachtlijst: 22 jaar. Daarom ook deze manier van stallen:
Arcanchon
is een levendige luxe badplaats, met een enorm lang strand. Er wordt
veel aandacht besteed aan de openbare ruimte. Mooie fietspaden,
boulevards, parken. In de wat hoger gelegen wijk Ville d’Hiver
staan langs slingerende wegen prachtige oude panden, smullen voor een
architectuurliefhebber. We fietsen hier doorheen, in de schaduw van de bomen. Overigens zien we
zulke panden langs de hele beboste weg van de stad naar de ingang van
het bassin.
Bij
eb valt het meer voor een groot deel droog. Dan komen alle
oesterbedden boven water.
Grote
bezienswaardigheid is het ‘Dune de Pyla’, een duin van meer dan
100 meter hoog. Als je bovenop staat, lijkt het net alsof je hoog op
een skipiste staat. De achterzijde loopt behoorlijk steil naar
beneden. Ondanks de warmte gaan we de uitdaging aan. We laten de trap
links liggen en gaan over het duin naar boven. Vandaar hebben we een
spectaculair uitzicht op de omgeving, het waddenachtige entree van het
bassin, de stad en de achter het duin liggende bossen.
We
maken ook een dagtripje met de ferry en onze fietsen naar het
schiereiland Cap Ferret .
Hier
heerst een echte eilandsfeer, beetje primitief. Onderweg krijgen we –
voor het eerst – een lekke band. Het plakken geeft geen duurzaam
resultaat en we blijven verder in de buurt van de afvaart van de
ferry.
Al met al is het hier een heerlijk verblijf. Maar wat wil je met zulk mooi weer.
We
gaan weer verder. Na het raadplegen van 5 weersites en verschillende
weermodellen gaan we vrijdag op pad, voorspelling 3-4 Beaufort en
geen onweer in de voorspelling. Ook de semafoor geeft aan: rustig
weer. Het is 105 mijl naar La Rochelle, dus willen we wel goed weer
en goede windrichting hebben. Als je het bassin eenmaal uit bent kan je door de stroom,
getij en diepte niet meer terug en met slecht weer is de Gironde ook
geen goede uitwijk. Om 6 uur 's ochtends gaan de trossen los.
Aanvankelijk
was het rustig weer, maar gaandeweg draaide de wind naar noord, pal
tegen dus, en liep op naar 5- 6 Beaufort met bijbehorende opbouw van
golven. Gelukkig is er geen deining. Inmiddels is de hele Golf van
Biskaje ook gevuld met onweersbuien, waarbij het onduidelijk is of ze
zich naar het noorden of oosten verplaatsen. Met de app van weerplaza
kunnen we ze met twee klikken goed volgen…. We lopen ze mis.
Onze
daagjes in La Rochelle vullen we met fietstochten en wat lummelen, de
was etc. En we kijken onze ogen uit hoeveel > 40 voet catamarans van Pajot hier gebouwd worden en aan onze steiger worden afgewerkt voor oplevering. Hele bouwwerken zijn het. Waar gaan ze allemaal naar toe?
Het is deze dagen weer erg warm. We smeren eindeloos met
zonnebrandcrème. We hebben behoefte aan stormvaste zonnehoeden en
die schaffen we hier in een van de watersportzaken aan.