Met de Pintail op reis

Met de Pintail op reis
Pintail

zondag 7 juni 2015

De oversteek naar Engeland







Onze laatste Haagse dag fietsen we door de duinen naar Kijkduin. Gloednieuwe fietspaden en weer een mooi natuurgebied.
In Kijkduin is een mini boulevard, vanwaar we zicht hebben op de “Zandmotor” een proefproject dat onze kust moet gaan beschermen.
’s Avonds genieten we van het uitzicht over zee vanuit het appartement van Emmy en Hans aan de Scheveningse boulevard, en van een heerlijke borrel en maaltijd. Vier Juni is dan toch de dag dat we Scheveningen kunnen verlaten. De zon lacht ons toe en er staat zowaar ook nog een zeilwindje. Bij de Eurogeul is het behoorlijk druk. We volgen de aanwijzingen van portcontrol op.
Uiteindelijk belanden we in Oostende. De haveningang is – voor ons – helemaal vernieuwd. Er staat nu zelfs een bijzonder baken op.
De in nautisch West Europa bekende havenmeester Robert is met pensioen. Nu is er Simon, die wat minder dirigistisch en cabaratesk lijkt te zijn.  Ook is de visafslag net afgebroken. Geen visafval meer op de steiger, met dito meeuwen! Wel een drilboor ’s ochtends vroeg. We willen dan naar Dover, maar daar steekt het weer een stokje voor. Er is een voorspelling van zeer zware windstoten en hagelbuien voor het Kanaal. We besluiten daarom vroeg te vertrekken naar Duinkerken. Kunnen we altijd nog in Nieuwpoort ‘schuilen’. Hoog aan de wind scheren we door vlak water langs de Belgische kust. Voor de niet zeilers: dat is de lelijkste kust die we kennen. Je ziet het ene kluitje hoge flats na het andere.

In de bloedhitte meren we af in Duinkerken. Maar al gauw komen donkere luchten opzetten.  We horen wel gedonder, maar houden het droog. We moeten wel op een betere plaats gaan liggen van de havenmeester want er komt volgens hem noodweer aan. Met hulp van medezeilers verleggen we de boot, het waait dan al stevig. Opeens gaat aan boord het brandalarm af. De wind is gedraaid en we liggen nu onder de rook van de  industrie. We zien een mistgordijn op ons afkomen en In een paar uur tijd daalt er een zwarte laag fijnstof over onze boot neer. Pech. Nadat de wind teruggedraaid en weer afgezwakt is, geven we de boot maar meteen een poetsje. We hebben vanaf onze ligplaats uitzicht op een deel van de Duinkerkense vissersvloot. Wel wat anders dan de drijvende visfabrieken uit Nederland.

Zaterdag steken we over naar Dover. We starten met tegenwind, dus motoren, maar zodra we de 18 km brede shippinglane oversteken, kan de motor uit en is de verplichte koers, haaks op de lane, bezeild. Gaandeweg neemt de wind toe om uiteindelijk bij windkracht zes (ZW) te stoppen. Inmiddels hebben de golven zich behoorlijk opgebouwd en hotsenklotsen we wat af. Het aanvaren van Dover is prachtig. Het grote kasteel boven op het door de zon beschenen witte klif, de in en uitvarende ferries, het zeefront.
 We meren af in de getijdenhaven en maken kennis met de Britse haventarieven, die soms meer dan een derde hoger liggen dan in Nederland. Dover zelf doet, even afgezien van het zeefront, weer meer vervallen aan. Van het plaatsje worden we niet vrolijk. We bemachtigen hier een drie maanden geldige 6 Gb internetkaart voor onze mifi, zodat alle apparaten weer op het internetinfuus zijn aangesloten (provider: EE)..

Zondag staat er een mooie oostenwind, zodat we snel westwaarts vertrekken. Het is ook nog lekker zonnig, dat is wel nodig want op het water van 12 graden is het zonder zon nog behoorlijk koud. Uiteindelijk zwakt de wind zoveel af, dat de motor bij moet. We varen langs Beachy Head met de opvallende vuurtoren.

De meeuwen hebben een visser ontdekt.

En zo varen we naar Brightonl