Met de Pintail op reis

Met de Pintail op reis
Pintail

woensdag 6 augustus 2014

Weer in Nederlands vaarwater


Van Rendsburg varen we weer het Kieler kanaal op. We besteden de tijd aan allerlei klusjes, boeken lezen, kletsen, schoonmaken etc.



Er komt veel vrachtvaart voorbij. We zien de vreemdste lading langskomen.



Aan het eind van het kanaal meren we net als vorig jaar weer af in het jachthaventje van Brünsbüttel. We liggen vlakbij de ingang van de sluis voor de grote scheepvaart. Het blijft indrukwekkend, die reuzen zo vlakbij. Verder is de haven goedkoop, zijn de ligplaatsen goed en is er een goede supermarkt (incl bakker) dichtbij. Een wandeltochtje langs de sluis naar de Elbe is erg leuk met een prachtig uitzicht.





In Rendsburg troffen we medekustzeilers André en Hettie van  de Wijsneus van Haarlem. Zij liggen nu ook in Brünsbüttel. Gezellige borrels vergezellen de reisverhalen. De volgende dag door naar Cuxhaven, dat pal in de wind ligt. We gaan voor het gemak en motoren er naar toe. In Cux halen we de fietsjes te voorschijn. We zien dit plaatsje nu van een andere kant: het is gezelliger dan we dachten en er is veel te doen. We eindigen de fietstocht met een bezoek aan het strandgedeelte van Cuxhaven. We zien het kogelbaken nu eens van de landzijde, mét de onvermijdelijke Duitse Strandkörbe.



We borrelen aan boord van de Iskander en we gaan gezamenlijk eten in het clubgebouw. De dag erop varen we op de motor de Elbe af. We zien hier voor het eerst zeehonden. Op zee is het verder een bezeilde tocht naar Norderney. Bij de Jade en Weser komen we enkel uren terecht in zeer klotserig water. Kennelijk resultaat van stroom en noordwestenwind. Maar…het is nog steeds prachtig weer. Ook goed voor een tukje.



Aan het eind van de middag komen we in Norderney aan.



Bij het uitvaren de volgende dag is het nog even spannend. De westelijke vaarweg in het zeegat, de Schluchter, is helemaal verplaatst en loopt nu noordwaarts. Op de elektronische geüpdate Navionics kaart staat een drempel van minder dan een meter, maar volgens de havenmeester zou er minimaal 2.20 meter bij laagwater staan. We varen dan ook voorzichtig op de motor de Schluchter in maar …na twee tonnen zien we helemaal geen ton meer. Bleek een tonnenlegger  bezig te zijn alles opnieuw uit te leggen.



Met een  zuidenwind 4 Beaufort zeilen we door  vlak water naar Lauwersoog. Prachtig zeilen. Zodra we echter  in Nederlands water terechtkomen, verdwijnt de zon en neemt de bewolking toe. Hoe is het mogelijk? Ook in dit zeegat is de situatie sterk veranderd. De westelijke (en enige) invaart, het Westgat, is verplaatst in oostelijke richting. Bij terugkomst wel gunstig, want de vaarweg loopt nu in noord-zuidrichting. Dat voorkomt een lange omweg. De schutting door de sluis gaat snel en uiteindelijk meren we af in Dokkumer Nieuwe Zijlen, waar we een perfect en snel werkend wifisysteem treffen. Dus deze blog kan er nu uit…oh ja, inmiddels regent het!